fbpx

3 tipy ako postupovať, ak vzniknú kontrolórom pri daňovej kontrole pochybnosti

Daňová kontrola je prirodzenou súčasťou podnikateľského života, ktorá v mnohých prípadoch prebieha hladko a končí pomerne rýchlo, bez akýchkoľvek nálezov. To platí najmä vtedy, ak podnikateľ dodržiava všetky právne predpisy, jeho dokumentácia je vedená správne a správcovi dane počas preverovania jednotlivých obchodných transakcií nevzniknú žiadne otázky – čo je ideálny scenár. Niekedy sa však stáva, že po prvotnom preverení predložených dokladov daňová kontrola naberie iný smer, a to v prípade, ak správca dane narazí na nejasnosti a vzniknú mu pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti dokladov predložených k daňovej kontrole. Takáto situácia nemusí nutne znamenať, že ste ako podnikateľ urobili chybu, je však potrebné správne zareagovať na výzvu správcu dane, aby ste sa k jeho pochybnostiam vyjadrili, neúplné údaje doplnili, nejasnosti vysvetlili a pravdivosť údajov uvedených v dokladoch riadne preukázali.

V praxi sa často stretávame s tým, že obdržanie písomnej výzvy správcu dane, prípadne predvolanie na ústne pojednávanie, je pre mnohých podnikateľov stresujúce a môže priniesť viaceré otázky a výzvy. V tomto článku Vám priblížime tri tipy, ako môžete na vyjadrenie pochybností správcu dane reagovať a prispieť tak k úspešnému ukončeniu daňovej kontroly.

  1. Pripravte si presvedčivú argumentáciu

Dôkladná a logická argumentácia je základom úspešného vyvrátenia pochybností správcu dane. Zamerajte sa na jednotlivé sporné oblasti, ktoré môžu súvisieť so vznikom pochybností správcu dane, či už ide o faktúry, zmluvy, platobné doklady alebo iné dokumenty, a poskytnite správcovi dane dostatočné vysvetlenie kontextu a ich obsahu. Snažte sa zareagovať na všetky vyslovené pochybnosti správcu dane a zamerajte sa na fakty, ktoré dokážu tieto pochybnosti správcu dane vyvrátiť. Ideálnym riešením je vyjadrovať sa k pochybnostiam správcu dane písomne, čo Vám umožní štruktúrovane, systematicky a premyslene prezentovať svoje argumenty a vyhnúť sa tak prípadnému stresu z ústneho vyjadrovania. Jasnou a presnou formuláciou zvýšite dôveryhodnosť svojej obhajoby.

  • Doplňte dôkazy, ktoré pomôžu vyvrátiť pochybnosti správcu dane

Ďalším kľúčovým krokom k vyvráteniu pochybností správcu dane je doložiť relevantné dôkazy preukazujúce vaše tvrdenia. Zamyslite sa nad všetkými dokladmi dostupnými vašej spoločnosti, ako sú zmluvy, faktúry, výpisy z účtov, korešpondencia či iné interné dokumenty, ktoré preukazujú vaše tvrdenia. Ak je to teda možné, podložte svoju argumentáciu konkrétnymi dôkazmi. Dbajte na to, aby boli dôkazy logicky usporiadané a zrozumiteľné. Ak Vám niektoré dokumenty chýbajú, zvážte, či je možné ich získať z iných zdrojov, napríklad od obchodných partnerov alebo od tretích strán. Čím presnejšie, úplnejšie a kvalitnejšie dôkazy správcovi dane poskytnete, tým väčšia je šanca na úspešné vyvrátenie jeho pochybností a na skrátenie času potrebného na ukončenie daňovej kontroly.

  • Navrhnite správcovi dane vykonanie iných dôkazov

Ak máte pocit, že dôkazy, ktoré ste schopní správcovi dane sami predložiť, nie sú dostatočné na objasnenie situácie a vyvrátenie jeho pochybností, využite možnosť navrhnúť správcovi dane, aby sám správca dane zabezpečil a vykonal ďalšie dôkazy. V takomto prípade môže ísť napríklad o návrh na výsluch svedkov, zaslanie žiadosti o medzinárodnú výmenu informácií, preverenie dokladov u vašich obchodných partnerov alebo vykonanie miestneho zisťovania. Takýto návrh preukáže vašu ochotu spolupracovať so správcom dane a pomôže ho nasmerovať k získaniu relevantných informácií. Vždy sa však uistite, že vaše návrhy sú konkrétne a vecné, aby sa tak zvýšila pravdepodobnosť ich akceptácie a vykonania. Je vhodné tiež uviesť, z akého dôvodu navrhujete dôkaz vykonať a akým spôsobom môže tento dôkaz prispieť k objasneniu skutkového stavu alebo vysvetleniu spornej situácie.

Na záver dodávame, že  proces odstraňovania pochybností správcu dane býva často časovo náročný. Počas daňovej kontroly môžete byť zároveň konfrontovaní s požiadavkami správcu dane na predloženie doplňujúcich dokladov, či vysvetlení k odstráneniu pochybností aj viackrát a v prípade nepredloženia dostatočnej argumentácie a dôkazov sa významne zvyšuje riziko ukončenia daňovej kontroly s nálezom.

Oznámil Vám správca dane počas daňovej kontroly pochybnosti?

Neváhajte sa obrátiť na tím skúsených odborníkov z CLA Slovakia.

Peter Schmidt
Tax Manager

T: +421 903 558 797
E: peter.schmidt@claslovakia.sk

Buďme v spojení!

Prihláste sa na odber nášho CLA newslettera a získajte info o eventoch a novinkách priamo do vašej schránky.